Hem començat a introduir el nom com a contingut de curs. Fins ara el nom escrit ens acompanyava junt amb la fotografia del nen/a per a distigir els penjadors, els llocs a taula... Amb el joc de les lletres plastificades també hem estat temps jugant a trobar les lletres del nostre nom.
Una altra activitat molt maca és la de portar a escola lletres que reconeixem com les del "Danone", el "Cola-cao", la llet, begudes... Els nanos diferencien el codi escrit i identifiquen on hi ha lletres i on hi ha nombres.
Així doncs vam fer aquest mural amb les lletres que ens podem trobar al llarg del dia, en envasos, diaris, revistes...
Una altra activitat és la d´establir una conversa entre els noms que s´assemblen! A la classe aquest curs, tenim Eric i Erika, Martí i Martina, Gabriel i Gabriela, Noa i Noel... i tot i que no cal veure´ls escrits els nanos saben que s´assembla. Així d´una manera totalment espontànea, l´altre dia parlant dels noms de la classe una nena va dir que sabia escriure el seu nom. Doncs bé, endavant!! El va escriure a la pissarra, una cosa va portar l´altre i més d´un es va animar a escriure´l i sense còpia!!!
Va ser espectacular!!! Hi havia nens que ja el sabien escriure, però el millor van ser aquells nanos que no el sabien escriure però sortien a la pissarra ( que els encanta!!) i feien un traç, qualsevol i els vaig motivar per a que fessin un aplaudiment a tot aquell que sortís. Per què?? Perquè això volia dir que no tenien por al fracàs, que estaven super motivats i s´atrevien a fer un traç i li donaven la significació del seu nom, perquè aquest, el de no tenir por a provar les coses, és el primer pas per aprendre!!! Va ser molt xulo!!
Després els vaig animar a fer el mateix però en un full de paper, per veure que sortia. A les taules tenen l´etiqueta amb el seu nom i podien reproduir les lletres. I aquest és el resultat:
En Gabriel va posar les vocals.
La Martina va fer els típics traços en la que imiten l´escriptura seguida de l´adult, però encara no es veu cap lletra coneguda.
La Gabriela ho va tenir complicat amb el nom llarg i la síl.laba múltiple, però déu ni do!!!
La Lua va acabar molt ràpi, de fet va escriure les tres lletres del seu nom i en l´ordre correcta, però va veure que va acabar molt aviat i va afegir més lletres. És molt important veure la seqüència, l´ordre, ja que així pots interpretar bé el que hi ha escrit.
Hi ha una diferència força gran entre fer el nom a la pissarra i fer-lo en un full. A la pissarra tenen molt espai, la qual cosa facilita que poguin escriure el nom seguit sense que se li acabi la superfície. Sobre el paper poden començar a escriure el nom a mig full, no els cap i continuen al principi del full. Un es pot pensar que ho ha fet desordenat però no!!
A la pissarra normalment estem nosaltres que volent o sense voler els anem indicant si han acabat d´escriure el nom i això dóna peu a que deixin el guix. Sobre el paper no pots controlar el que fan tots i alguns nanos només pel goig d´escriure continuen i continuen fins omplir el paper.
És important en la mida en que es pogui seguir la seqüència en la que un nano escriu. Però també en la que dibuixa: El típic dibuix de la familia en que un nano dibuixa el germà petit molt i molt petit. Sempre s´interpreta com a que el nano té gelos i per això el dibuixa diminut. Però potser és que ha començat a dibuixar, el papa, la mama, ell mateix i se li acaba l´espai així que el germà petit l´ha de fer més petit perquè si no, no li cap!!
Bé, no sé, penso que l´observació és super important per seguir l´evolució dels nanos, no creieu?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada